وحیدالله عبدالرحیم زی؛ محبوبه عارفی؛ کوروش فتحی واجارگاه؛ اسماعیل جعفری
چکیده
یادگیری و فعالیت های عملی در زیست شناسی یکی از عناصر مهم برنامه درسی است که در شرایط کرونا ویروس فرایند آموزش از راه دور را با چالشها و فرصتها روبرو کرده است. هدف پژوهش شناسایی چالشهای یادگیری و فعالیتهای عملی اساتید و دانشجویان رشته زیستشناسی دوره کارشناسی دانشگاه تعلیم و تربیت کابل- افغانستان در کلاسهای مجازی با شرایط ...
بیشتر
یادگیری و فعالیت های عملی در زیست شناسی یکی از عناصر مهم برنامه درسی است که در شرایط کرونا ویروس فرایند آموزش از راه دور را با چالشها و فرصتها روبرو کرده است. هدف پژوهش شناسایی چالشهای یادگیری و فعالیتهای عملی اساتید و دانشجویان رشته زیستشناسی دوره کارشناسی دانشگاه تعلیم و تربیت کابل- افغانستان در کلاسهای مجازی با شرایط کووید—19 بوده است. این تحقیق با رویکرد کیفی و روش داده بنیاد انجام شد. جامعه موردپژوهش 36 تن استاد و دانشجو بود که با استفاده از مصاحبههای هدفمند 20 مرد و 16 زن شرکت کرده بودند صورت گرفت. نتایج نشان داد که دسترسی محدود به اینترنت، عدم اجرای فعالیتهای عملی و آزمایشگاهی، چالشهای ارزشیابی و تغییر در زمان و مکان تدریس مواردی است که کیفیت آموزش و فعالیتهای یادگیری و عملی رشته زیستشناسی را در شرایط کرونا تحت تأثیر قرار داده است. با ایجاد زیرساختهای متعادل آموزش الکترونیکی در همه مناطق کشور و سرمایهگذاری بیشتر در فناوری آموزشی میتوان چالشهای یادگیری و فعالیتهای عملی را کاهش داد.